Blog Cleaneat week en Detox week

Blog Cleaneat week en Detox week

De laatste twee weken hebben jullie allerlei foto’s voorbij zien komen van mijn clean-eat week en detox-week. En omdat er toch heel veel vraag is ontstaan naar wat het nou precies is, wat het inhoudt en waarom ik dit heb gedaan schrijf ik nu een blog cleaneat week en detox week. Hierin zal ik uitleggen wat ik allemaal heb gegeten en het doel van deze twee weken.

Het doel:

Blog Cleaneat week en Detox week

Ken je dat ? Een opgeblazen gevoel, elke dag de hele dag door trek in lekkere dingen. Koekjes en snoepjes zijn niet aan te slepen en in de avond nog eens een lekker wijntje met een chipje of een stukje worst. Het gevoel dat je tegen heug en meug aan het eten bent en altijd honger hebt! Nou dat gevoel had ik dus enorm. Mijn broek ging wat strakker zitten dan ik wilde, en ik voelde me gewoon niet lekker. En waar dat vandaan kwam wist ik heus wel: Snaaien. De hele dag door ben ik met eten bezig. Het koken, bakken, bereiden, het uitschrijven van de recepten. Er gaat geen dag voorbij dat ik niet intensief met eten bezig ben op wat voor wijze dan ook.

En dan verdwijnt er nogal wat in je mond…. En omdat ik ook nog eens een zoetekauw ben en van snoepjes en chocolade hou merkte ik dat ik niet meer zonder kon. Een echte suikerverslaving. Elke avond na het eten een lichaam wat vervolgens nog schreeuwt om iets zoets. Een totaal vervelend gevoel. Er moest dus iets gaan gebeuren, een flinke trap op de rem en even mijn doorzettingsvermogen testen! Het doel is dus om eens even helemaal de suikers te laten, en dat zeurende gevoel in je lijf om suiker te eten uit te zetten!

Wat te doen?

Blog Cleaneat week en Detox week

Natuurlijk is het het makkelijkst om tegen jezelf te zeggen: ik laat alles liggen en snoep niet meer. Maar dat zet voor een “reset” niet zoveel zoden aan de dijk. Daarom dook ik het internet op en ben me eens gaan inlezen in het clean-eten en detoxen. En mijn hemel wat een stortvloed aan informatie is er dan beschikbaar. Ik wilde beginnen met een mooi schema zodat ik daar mijn houvast aan zou hebben. Dus googelde ik clean-eatschema. En ook dan krijg je weer mega veel mogelijkheden waar ik zelf niks mee kon. Of ik stuitte op sites waar je moet betalen voor schema’s. Ik snap de mensen die willen ook graag wat verdienen maar ik weiger voor dat soort dingen te betalen. Na wat speuren vond ik twee verschillende food-challenges.

De clean-eatchallenge en de detox-challenge. Beide 21 dagen en dat paste niet in mijn agenda. Ik besloot: ik doe eerst een week clean-eaten en daarna de detox. Dat viel precies goed in mijn agenda en ook twee weken helemaal op de handrem en suiker-loos leek mij wel even voldoende. Sowieso voor je gaat detoxen moet je je lichaam laten wennen aan het minder eten. Anders is het een veel te grote shock voor je lijf en hou je het ook niet vol. Dus vol goede moed las ik me goed in en maakte mijn boodschappenlijst. Ik toog naar de supermarkt en zo ongeveer het hele bezoek bevond zich in de groenteafdeling… Een mega kar vol met groenten laadde ik in de auto en zo startte mijn eigen challenge om de suikers te laten staan.

Wat mag je allemaal NIET:

Geen suiker, geen zoetjes, geen alcohol, geen zuivelproducten, geen soja, geen gluten. Niets meer eten na 20:00. Dat is natuurlijk allemaal erg logisch als je jezelf helemaal wilt ontdoen van bewerkte rotzooi. En ook opvallend is als je zo strikt met je eten bezig bent je steeds beter ziet hoeveel je normaal in je mond stopt. Vaak geen idee wat er ├╝berhaupt in de producten wordt gestopt door de producenten. Nu ga ik niet zeggen dat ik hierna nooit meer een snoepje eet of taart of andere junk-food. Dat helemaal niet, maar ik ga wel beter letten op wat ik maak en eet. En wellicht doe ik in de toekomst nog een keer een blog cleaneat week en detox week.

Voorbeelddag Cleaneat week:

  • ontbijt: 2 gekookte eieren
  • snack : 50 gram amandelen, 7 worteltjes , 1/2 banaan
  • lunch: blikje tonijn, 100 gr kikkererwten, gesmoorde spinazie, sla
  • snack: 100 gram rosbief , 1 gele paprika
  • diner: 150 gram gebakken kip ( in een beetje olijfolie), bloemkool, sla

Voorbeelddag Detox week:

  • ontbijt: groene smoothie
  • snack: 15 rauwe noten ( zoals amandelen)
  • lunch: salade met 100 gr gerookte zalm, kappertjes, 1 el sesamzaad, scheutje olijfolie
  • snack: 1 stuk fruit en 3 wortels
  • diner: 3 soorten groenten roerbakken met 100 gram kip

Conclusie:

Blog Cleaneat week en Detox week

Blog Cleaneat week en Detox week

Ik vond het goed te doen deze weken. Ik verloor bijna 5 kg in gewicht wat echt heel bizar was voor mijn gevoel. Als ik terug denk of ik echt honger heb gehad? Op sommige momenten was het inderdaad niet grappig. Maar daar komt dan dat stukje doorzettingsvermogen om de hoek kijken en moet je er vol voor gaan! Of ik dit echt 21 dagen zou kunnen? Dat denk ik wel maar dan moet je niet de beide challenges na elkaar doen! En het belangrijkste mijn lichaam schreeuwt niet meer om suiker. Door gewoon eens even goed NEE tegen je lijf te zeggen en te bepalen dat wat jij in je mond stopt je gewoon zelf bepaalt en niet je verslaving!

De twee challenges komen uit het Women’sHealth magazine, ik heb dus van beide challenges 1 week gevolgd. Niet helemaal tot op de letter nauwkeurig. ( Wel net zo streng maar soms heb ik een snack overgeslagen of net ff andere groenten gebruikt) Je vindt ze via deze link en deze link.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.