Tien redenen om vaker tomaat te eten

Tien redenen om vaker tomaat te eten

Er gaat niets boven de smaak van een rijpe tomaat! Dat is eigenlijk al genoeg reden om vaker tomaten op tafel te zetten. Daarnaast hebben tomaten veel gezondheidsvoordelen. In deze blog “Tien redenen om vaker tomaat te eten” ontdekken we wat tomaten zo gezond maakt. En dus ook waarom we ze nog vaker moeten eten! Tomaat recepten

1. Rijke bron van vitaminen en mineralen

Tomaten bevatten veel verschillende vitamines en mineralen. Vooral vitamine C vind je in flinke hoeveelheden in deze groente. Zo krijg je met één enkele tomaat ongeveer 20 procent van de hoeveelheid vitamine C binnen die je iedere dag minimaal nodig hebt om gezond te blijven. Vitamine A vind je dus in de vorm van bètacaroteen in tomaten. Deze stof moet ons lichaam nog omzetten in vitamine A om het te kunnen gebruiken. Vitamine K, die essentieel is voor de bloedstolling en het onder controle houden van bloedingen, is ook behoorlijke hoeveelheden te vinden in tomaten. Met één tomaat krijg je ruim 8 procent van de minimale dagelijkse hoeveelheid binnen.

2. Voor goed zicht

Wortels zijn goed voor je ogen, maar tomaten ook. Ze bevatten namelijk veel stoffen die de gezondheid van je ogen ondersteunen. Denk aan lycopeen, luteïne en bètacaroteen. Lycopeen is vetoplosbaar en wordt pas actief na verhitting. Dus maak vooral onderstaand recept van een lekker kabeljauwhaasje met ratatouille om van deze stof te profiteren.

Kabeljauwhaasje op een bedje van ratatouille
Naar recept gaan
Kabeljauwhaasje op een bedje van ratatouille

3. Gezonde huid

Tomaten dragen bij aan het voorkomen van huidschade door schadelijke UV-straling. Dat komt door hun hoge gehalte aan de carotenoïde lycopeen. Deze krachtige antioxidant bestrijdt de vrije radicalen die onder invloed van schadelijke UV-straling in de huid ontstaan. Bij mensen die 10 tot 12 weken lycopeen innamen, zagen onderzoekers dat hun huid minder snel verbrandde door UV-straling. Je doet dus veel voor je huid als je onderstaande  Mediterraanse ratatouille op het menu zet.

Basisrecept Mediterraanse ratatouille
Naar recept gaan
Basisrecept Mediterraanse ratatouille

4. Goed voor je hart

De meeste tomaten hebben een rode kleur. Sommige hebben zelfs een hartvorm. Tomaten houden dan ook van je hart. Ze leveren dit belangrijke orgaan veel gezonde voedingsstoffen. Denk aan kalium voor een gezonde bloeddruk en lycopeen voor gezonde slagaders. Maak je hart blij met onderstaande stoofpot met tomaten.

Vegetarische kikkererwt stoofpot met feta
Naar recept gaan
Tien redenen om vaker tomaat te eten

5. Beschermen de cellen

Door hun hoge lycopeengehalte – en mogelijk ook andere heilzame bestanddelen – hebben tomaten een beschermende invloed op onze cellen. Vooral de cellen in de prostaat, longen en maag profiteren van dit effect. Er zijn aanwijzingen dat tomaten een soortgelijk effect hebben op de cellen in onder andere: de alvleesklier, dikke darm, endeldarm, slokdarm, mondholte, borst en baarmoederhals. Een goede dus om deze groente vaker in huis te halen. Maak bijvoorbeeld onderstaande spiesjes met courgette, mozzarella en tomaat. Tomaat recepten

Courgette spies met mozzarella
Naar recept gaan

6. Sterke weerstand

Tomaten bevatten behoorlijk wat vitamine C en provitamine A. De weerstandsvitamines bij uitstek. Daarnaast is het weerstandsmineraal koper rijkelijk aanwezig in tomaten. Ook vind je kleine hoeveelheden van andere weerstandsvitamines en -mineralen in deze gezonde groente. 

Het gaat om de volgende weerstandsvitamines en -mineralen: zink, ijzer, vitamine A, vitamine B6 en folaat (de natuurlijke vorm van foliumzuur). Al deze stoffen dragen bij aan een gezond immuunsysteem. 

Vitamine C neemt alleen wel af bij verhitting, dus in dit geval kun je tomaten beter rauw eten. Maak bijvoorbeeld onderstaande heerlijke tomatensalade met feta. Tomaat recepten

Gemarineerde tomaten feta salade
Naar recept gaan
Tien redenen om vaker tomaat te eten
Tien redenen om vaker tomaat te eten

7. Helpen bij de spijsvertering

De vezels in tomaten geven een verzadigd gevoel en dragen bij aan een gezonde spijsvertering. Ook stimuleren ze de natuurlijke darmbeweging, waarmee tomaten eveneens goed zijn voor de stoelgang. Het hoge vochtgehalte in deze groente helpt daar trouwens ook bij.

8. Hydraterend

Tomaten bevatten een grote hoeveelheid vocht, waarmee ze ons lichaam hydrateren en de vochtbalans aanvullen. Profiteer daarvan met deze heerlijke tomatensalade.

Tomatensalade met Italiaanse kruiden
Naar recept gaan
Tomatensalade met Italiaanse kruiden

9. Behulpzaam bij diabetes

Uit onderzoek blijkt dat de stof lycopeen klachten kan helpen verlichten die samengaan met diabetes type 2. Denk hierbij voorbeeld aan tandvleesontsteking. 

Er zijn zelfs aanwijzingen dat deze antioxidant, die rijkelijk in tomaten aanwezig is, zowel behulpzaam kan zijn bij de preventie als behandeling van diabetes type 2. Maak deze heerlijke low carb burger met tomaat. Zo voorzie je je lijf van een grote hoeveelheid lycopeen.

Low carb dubbele cheeseburger
Naar recept gaan
Tien redenen om vaker tomaat te eten

Tien redenen om vaker tomaat te eten, de allerlaatste reden:

Tien redenen om vaker tomaat te eten

10. Goed voor je gewicht

De grote hoeveelheid vocht in combinatie met behoorlijk wat vezels en weinig calorieën, en natuurlijke suikers maakt tomaten perfect om een gezond gewicht te verkrijgen èn te behouden.

Daar komt bij dat tomaten veel voedingsstoffen leveren in de vorm van vitamines, mineralen en antioxidanten. Iedere calorie in deze groente levert dus enorm veel voedingswaarde op. Dat is precies wat je nodig hebt als je een gezond gewicht nastreeft. Al met al : tomaten kun je dus volop eten! Zelfs als je aan het afvallen bent. Geniet ervan met fantastische kip in tomatensaus.

Kip in tomatensaus uit de römertopf
Naar recept gaan
Kip in tomatensaus uit de römertopf

Deze blog is samengesteld door Annemiek van Nutribites. Zij zocht alle voordelen voor je uit en koppelde ze aan deze heerlijke recepten van mijn blog. Al eerder vertelde ze ons ook alles over gezonde salades en schreef daar deze blog over. Tot slot dank voor deze mooie roundup.

Bronnen:

NEVO-online, RIVM.

Story, E.N. et al. (2010). An Update on the Health Effects of Tomato Lycopene. Annual Review of Food Science and Technology;1:10.1146/annurev.food.102308.124120.

Stahl,W. et al. (2006). Lycopene-rich products and dietary photoprotection. Photochemical & Photobiological Sciences; 2.

Rissanen., T.H. et al. (2003). Serum lycopene concentrations and carotid atherosclerosis: the Kuopio Ischaemic Heart Disease Risk Factor Study. The American Journal of Clinical Nutrition;77(1):133-8.

Giovannucci, E. (1999). Tomatoes, tomato-based products, lycopene, and cancer: review of the epidemiologic literature. Journal of the National Cancer Institute;91(4):317-31.

Unlu NZ, Bohn T, Francis DM, Nagaraja HN, Clinton SK, Schwartz SJ. Lycopene from heat-induced cis-isomer-rich tomato sauce is more bioavailable than from all-trans-rich tomato sauce in human subjects. The British journal of nutrition. 2007; 98(1):140-6.

Effect of supplementation with tomato juice, vitamin E, and vitamin C on LDL oxidation and products of inflammatory activity in type 2 diabetes.

Imran,M. et al. (2020). Lycopene as a Natural Antioxidant Used to Prevent Human Health Disorders. Antioxidants (Basel); 9(8): 706.

Veerendra, P. et al. (2015). Systemic lycopene as an adjunct to scaling and root planing in chronic periodontitis patients with type 2 diabetes mellitus. Journal of International Society of Preventive & Community Dentistry;5(1): S25–S31.

Tomaat recepten

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.